keskiviikko 5. kesäkuuta 2019

Tyttöjen kesken Tampereella

Koko reissuidea lähti siitä, että halusin lähteä viemään meidän vielä nipin napin 4-vuotiasta tyttöä kylpylään. Tyttöjen reissulle! Olen kaivannut esikoiseni seuraa ja tarkoituksena oli nimenomaan tehdä matka lapsen ehdoilla, hänen toiveidensa mukaan. Matkakavereiksi saatiin minun hyvä ystävä ja yksi pieni vauvakaveri. 💛

Tänään tultiin Tampereelta ja olipahan reissu! Esikoinen oli onnessaan ja jännityksessä jo siitä, kun pääsi junaan ensimmäisen kerran ikinä. Leikkivaunussa luettiin kirjoja, laskettiin liukumäkeä ja syötiin eväitä. Matka meni nopeasti. Kaulassa karkkihelmet ja taskussa Hatchimals-pikkukaverit. Voi sitten.

Maanantaina käytiin syömässä tunnelmallisessa 2h+k -ravintolassa. Lapsellekin maistui aikuisten listalta puolitettu kanapasta-annos. Illalla uintia Ilves-hotellin allasosastolla ja herkkuiltapalaa sängyssä uuden värityskirjan parissa. Kainalossa uusi pehmolelu, yksisarvinen.

Tiistaina lähdettiin katujunalla hotellin pihasta kohti Särkänniemeä. Vaikka meidän piti mennä alunperin kylpylälomalle, päädyttiin yhdistämään reissuun vähän kaikkea ja todettiin, että Ilves-hotelli sijainniltaan ja viihtyisältä allasosastoltaan sopi meille hyvin. Katujunassa saatiin vapaamuotoinen kaupunkiopastus herttaiselta vanhemmalta mieshenkilöltä, joka oli itsekin ajanut junaa aikoinaan. Pois hypättiin Särkänniemen porteilla.

Huvipuisto aukesi varsinaisesti vasta klo 12, joten pyörähdettiin Akvaariossa ihmettelemässä mm. merihevosia, rauskuja, meritähteä, värikkäitä elokuvista tuttuja kalaystäviä, koralleja, kilpikonnia, käärmettä sekä isojen kalojen syömistapahtumaa.

Akvaarion jälkeen suunnattiin Näsinneulaan munkkikahville. Mua vähän huimasi huipulla, mutta kun näkymiin tottui, tuntui jo helpommalta. Tyttö kiipesi heti katselemaan maisemia ja ihmettelemään talojen pienuutta. Hauska kokemus.

Vihdoin päästiin huvipuistolaitteisiin ja tyttö juoksi innoissaan niihin kerta toisensa jälkeen. Ei olla vuoteen käyty neuvolassa, joten yllätyin, kun hän oli jo yli 120cm pitkä. Saatiin siis samanlaiset rannekkeet neljävuotiaani kanssa! No hän kävi ainakin possujunassa, karusellissa, törmäilyautoissa, vauhtimadossa, kahvikupeissa pari kertaa ja järvikarusellissa 4-5 kertaa, menin jo laskuissa sekaisin. Hän halusi välttämättä tukkijokeenkin ja tykkäsi siitä loppulaskua lukuunottamatta. Kuulemma "ihan tyhmä laite". Yhdessä mentiin vauhdikkaimpiin. Välillä syötiin buffetissa ja minäkin sain ruokavalioni mukaisen aterian.

Paluumatkalla käveltiin tunnelmalliselle Tallipihalle ostamaan herkkusuklaata ja syöttämään kanoja voikukanlehdillä. Tyttö osti pienestä liikkeestä omilla rahoillaan hevoskoristeen, jossa sataa lunta kun sitä ravistaa. Leikkikentällä kiipeiltiin hetki ja syötiin jätskit rauhassa istuskellen. Minä ostin Finlaysonin tehtaanmyymälästä lapsille värikkäät kangaskassit. Tallipihan kohdilta hypättiin taas katujunaan, jolla päästiin suoraan hotellin ovelle. Oltiinkin jo ihan sippi. Iltapalaa kaupasta ja lepäämään, värityskirjan kimppuun ja Pikku Kakkoselle.

Illalla käytiin vielä allasosastolla uimassa ja leikkimässä merenneitoja. Merenneidoilla oli monesti joku pulma, esim. rikkoontunut pyrstö, ja delfiinit auttoivat neitoja löytämään taikakristalleja, jotka parantaisivat haaverit. Ai että oli ihanaa ja helppoa reissata esikoisen kanssa! Tästä täytyy tehdä tapa!

Tänään keskiviikkona nautittiin vielä hotellin valmiista aamupalasta ja sitten leikkihuoneen kautta kotimatkalle. Junassa oli rauhallinen tunnelma ja tyttökin jo kaipasi kotiin.

Vaikka reissussa tehtiin paljon lapsen toivomia asioita, itsekin sain tosi paljon. Oli ihana nähdä lapsen ilo, riemu ja odotus sekä se kun hän kaivautui väsyneenä kainalooni kotimatkalla junassa. Pitää kädestä paljon. 💓 Erityisen kivoja olivat myös iltahetket aikuisten kesken lasten nukkuessa sekä rupattelut mukavien ventovieraiden kanssa eri tilanteissa. Sääkin suosi.

Nyt lepoa ennen tytön synttäriviikon tohinoita. Olen luvannut hänelle merenneitokakun ja parin viikon päästä pidetään isot juhlat.