keskiviikko 15. toukokuuta 2019

Prinsessamekkoja


Meillä asuu lähes viisivuotias Frozenin prinsessa Elsa. Joka aamu hän saapuu huoneestaan uuteen vaaleansiniseen mekkoonsa pukeutuneena ja sanoo silmät loistaen: "tadaa!". Minä olen kuulemma palvelija, pikkuveli Sven-poro ja isä toimittaa Kristoffin virkaa. 💙

Tytön taaperoaikoina olin erityisen tarkka hänen vaatteistaan. Ostettiin pääosin kotimaista, värikästä printtiä, iloista ja ööh, kallista. Vaatteet olivat aina puhtaat ja täydellisen ehjät. Yläosa, alaosa ja kengät sointuivat yhteen kivasti: ei liikaa samaa väriä, mutta sillei sopuisasti, tiedättehän. Edelleenkin omaa silmää miellyttää sellainen tasapainoisuus, mutta enää en jaksa olla niin tarkka käytännössä.

Nykyään annan lapsen päättää aikalailla itse, mitä hän haluaa pukea. Tottakai minä olen se, joka ostaa ne vaatteet sieltä kaupasta ja mahdollistaa ne, mutta neiti itse valitsee, mistä tykkää ja mitä suostuu käyttämään. Joinain päivinä se tarkoittaa, että meillä on kokopinkki lapsi. Vaikka pinkki ei ole edes hänen lempivärinsä. Se on kai edelleen violetti ja Frozen-innostuksen myötä tietysti myös vaaleansininen. Nyt olen kahtena aamuna antanut hänen pukeutua Elsaksi kerhoonkin. Siis sellaiseen suureen prinsessapukuun, jossa on kimalletta ja harsokangasta. Myös kerhokuvassa hän halusi olla Twilight Sparkle (My Little Pony).

Aluksi en halunnut ostaa pitkään aikaan mitään kaupallisia tuotemerkkejä, joissa näkyy lastenohjelmista tuttujen hahmojen kuvia. Vähitellen päästin kuitenkin irti vakaumuksestani, koska näin miten lapsi itse rakasti juuri niitä. Ei mulla ollut sydäntä kieltää häntä. Halusin myös, että hänellä on yhteisiä juttuja kavereiden kanssa.

Prinsessavaihe kestää varmaan vain lyhyen aikaa. Olkoon siis prinsessa vaikka joka päivä! Ja vaikka röyhelömekkovaihe kestäisi pitkäänkin, saakoon itse valita missä vaatteissa on hyvä olla. Ja voinhan minäkin toki vähän ehdotella omia suosikkejani, jos joku niistä sattuisi kelpaamaan. Olen iloinen, että esimerkiksi mintunvihreät haaremihousut kelpaa, sellaiset haalarimalliset ohuilla naruolkaimilla. Muistuttaa lapsen mielestä kuulemma Jasmin-prinsessan housuja! 💙

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti