maanantai 13. marraskuuta 2017

Hiljaista ja hidasta muutosta

Olen tehnyt viime kuukausina paljon aktiivista ajatustyötä elämäntapamuutoksen hyväksi. Olen opetellut esim. kehoni hyväksymistä, omien aitojen mielenkiinnon kohteiden etsimistä, kannustavaa puhetta itseäni kohtaan, pienten pysyvien muutosten tekemistä arjessa. Olen herätellyt uinuvaa omanarvontuntoani ja etsinyt hukkaamaani itsetuntoa. Toisin sanoen työstänyt niitä samoja kipupisteitä kuin ennenkin. 

Edelliset viikot ja jopa kuukaudet ovat kuitenkin olleet aika haastavia. Mieli on ollut maassa ja kaikenlaista huolta pinnassa. Olen selvitellyt mm. TSH-kilppariarvojani yksityisen lääkärin kanssa sekä surkutellut jämähtänyttä ylipainoani ja huonoja yöunia. Kellojen siirtäminen sai yksivuotiaan unet sekaisin ja välillä on ollut tosi raskaita päiviä, kun hän on itkenyt poskihampaiden puhkeamista ja kun on herätty jo aamuviiden jälkeen. Fiilis on ollut pääosin alavireinen.

Olen silti pyrkinyt lisäämään aktiivisuutta arjessa ja touhunnut lasten kanssa paljon kaikenlaista. Yrittänyt tehdä pieniä hyviä muutoksia syömiseen, liikkumiseen ja nukkumiseen, jotta saisin lisää energiaa. Osittain se onkin onnistunut. Olen kiinnittänyt myös erityistä huomiota vapaa-aikaan ja järjestänyt itselleni kivoja menemisiä ja tekemisiä ystävien kanssa. Onnelliseksi minut on tehnyt myös esim. se että olen osannut olla lapsille läsnä. Ja että olen saanut laitettua tunnelmavaloja kotiin. Olen tehnyt sellaisia pieniä kivoja juttuja, joista juuri minä tykkään.

Viime kesän muistoja: sininen ihana taivas ja makoilua hämähäkkikeinussa

Olen viime aikoina keskittynyt nimenomaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja hitaaseen muutokseen. Harrastanut yin-joogaa, nähnyt ystäviä, huomioinut uniasioita, ottanut omaa aikaa paljon enemmän kuin ennen. Olen ehkä jotenkin naiivistikin toivonut, että löytäisin siinä samalla tasapainoisen ruokavalion ja kehokin alkaisi voida paremmin, ikään kuin itsestään. Vaan eipä se ole mennyt niin. Samalla tavalla olen napostellut herkkuja kuin ennenkin, ollut makealle perso ja unohtanut kasvikset ruoasta. Niinpä aloitin nyt tarkemman ruokavalion. Siihen sisältyvät mm. täydellinen sokerilakko ja säännölliset ruokailuajat. Olen innoissani! Jospa saisin tästä lisää energiaa ja iloa arkeen! <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti