tiistai 5. maaliskuuta 2019

Irtisanoutuminen ja muutos

Tulossa on taas uusia tekstejä! Luonnoksia, raakileita, on kertynyt jo monia, mutta hei lapsiperheen arki, tiedättehän? Se on vienyt mukanaan. Tällä hetkellä ollaan koko perhe flunssassa, mutta sain niin suuren inspiksen kirjoittaa, että oli pakko istahtaa taas koneelle. 

Joistain asioista olisin halunnut kertoa jo kauan sitten, mutta en ole voinut. Nyt voin, koska jutut on edenneet ja oon tehnyt päätöksiä, joita oon pitkään miettinyt ja valmistellut.

Tosi iso juttu on ollut irtisanoutuminen vakituisesta työstäni. Oon tehnyt ajatustyötä sen eteen jo kauan. Ystävät on saaneet kuulla mun pähkäilyjä pitkään. Vanhempainvapailla mulla on ollut paremmin henkistä tilaa ja aikaa ajatella asioita ja sitä mitä haluan elämältä. Pystyin paremmin näkemään, kuka oon ja mikä on mulle tärkeää.


Isot muutokset on pelottavia. Ja stressaavia, vaikka olisivat myönteisiäkin. Viime päivinä oon taas muistanut, kuinka paljon aikaa muutokset myös vie. Ja energiaa. Silti niiden tekeminen todellakin kannattaa! On tosi helppo jämähtää tuttuihin juttuihin. Itse haluaisin aina säilyttää luovuuden ja olotilan, että voin katsella avoimesti ympärilleni ja nähdä uusia mahdollisuuksia itseäni odottamassa. Sellaisen rohkeuden, että uskaltaisin luopua vanhasta joka ei enää toimi ja astua uudelle polulle iloisin ja luottavaisin mielin.

Omaa päätöstä tehdessäni taistelin kovasti sellaista iänikuista normia vastaan, että "vakituinen työ on se mihin työelämässä tulee pyrkiä ja kun sellaiseen onnelliseen asemaan päätyy, niin siitä täytyy pitää kiinni kynsin ja hampain". Joku ääni mun sisällä jankkasi tätä asiaa tosi voimakkaasti ja myös jotkut tutut ihmiset pitivät sitä yllä: "Älä nyt sitten missään nimessä irtisanoudu ennen kuin saat uuden työn". Yritä siinä nyt sitten kuunnella omia sisäisiä vaistojasi ja sydämen ääniäsi, kun pään sisältä ja ulkoa komennetaan ja luodaan kauhukuvia.

En avaa tässä nyt tarkemmin, miksi irtisanouduin. Siihen vaikutti niin monta erilaista asiaa liittyen mm. työhön, itseeni ja kokemuksiini. 

Nyt haen uutta työpaikkaa. Työnhaku on ollut jännittävää ja vienyt paljon energiaa ja ajatteluaikaa. Ensimmäisen työhakemuksen kirjoittamiseen meni monta tuntia. Samalla opiskelin vauhdilla uudistuneita työhön liittyviä säännöksiä ja muistuttelin muutenkin mieleen kaikkia työn kulmakiviä. Jouduin myös yhtäkkiä hyväksymään, että ajatukset nyt vain siirtyivät työrintamalle naps enkä pystynytkään rauhoittamaan tätä kevättä täysin kotoilulle. Toisaalta se on ollut tosi hyvä asia ja valmistanut muutokseen. Oon myös nauttinut nyt tosi paljon ajasta lasten kanssa ja alkanut odottaa ihan mielenkiinnolla syksyn uusia juttuja.

Lopulta asiat kirkastuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti