keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Tämä on minun kaupunkini!

Olen ollut vähän ihmeissänikin, että mitä minulle on tapahtunut viimeisen parin kuukauden aikana. Koen, että olen muuttunut paljon. Moni asia on selkeytynyt, helpottunut ja löytänyt oman paikkansa elämässäni. Kyllä minä se samakin olen, mutta olen tuntenut minulle epätavallista eheyttä, voimaantumista ja tyytyväisyyttä.

Koen, että minusta on tullut yhtäkkiä rohkeampi ja avoimempi kuin ennen. Uskallan näyttää enemmän, kuka olen ja mitä minä haluan. Uskallan puhua vapaammin omana itsenäni enkä punnitse jokaista sanaa niin tarkasti. Minun on aikaisempaa helpompi sanoa myös vastakkainen mielipiteeni enkä halua enää käyttää energiaani toisten ongelmista kärsimiseen. Miehestä ja hyvistä ystävistä on tullut jopa entistäkin tärkeämpiä kun taas ärsyttävät ihmiset olen työntänyt vieläkin kauemmas. Olen saanut positiivista energiaa ja samalla lakannut haaskaamasta sitä vääriin asioihin.

Olen miettinyt, johtuuko tämä muutos stressaavan asuntoremontin päättymisestä ja muuttamisesta tänne uuteen kotiin. Vai onko tämä kytenyt jo aiemmin. Oli miten oli, rakastan tätä muutosta ja välillä pelkään, että muutun takaisin. Että jatkan taas tyytymistä ja hautaan rohkeuteni jonnekin kuoppaan sovinnaisuuden ja miellyttämisen alle. Että alan taas pelätä toisten mielipiteitä ja unohdan ne uudet haaveet, joita olen viime päivinä omassa sydämessäni salaa työstänyt. Että jänistän kuitenkin.

Olen minä pohtinut oikeasti todella kauan, kuka olen. Vähitellen opin. Voi silti olla, että ympäristön muutos on ollut hyvä hetki konkretisoida muukin kehitys.


Yhtenä päivänä kävelin tämän kaupungin tuttuja katuja ja ihmettelin taas kerran, että olen asunut täällä yli 13 vuotta. Jyväskylästä on tullut kotikaupunkini. Olen tullut tänne suoraan maaseutulukiosta ja fiilistellyt alikulkutunneleita ja liikennevaloja. Heh. Tämä on viides asuntoni tässä kaupungissa ja tuntuu, että vihdoin olen Kotona.

Olen ollut täällä nuori ja epävarma aikuisen alku, hölmö ja typerä, elänyt vuosia yliopisto-opiskelijan elämää ja saanut rakkaita ystäviä, kasvanut, oppinut itsestäni ja nyt perustanut perheen ja asettunut. Tähän samaan kaupunkiin.

Kävelylläni tajusin, että minun ei tarvitse antaa tähän paikkaan liittyvien muistojen määritellä nykyistä tai tulevaa. Minun ei tarvitse nähdä itseäni enää samana ihmisenä kuin silloin. Olen oikeasti muuttunut. Olen nyt tällainen. Silloin olin sellainen ja sekin oli ok, se oli sitä elämää. Ja mikä parasta, tämä kaupunki on nyt minua varten. 

Veljen kanssa puhuttiin hiljattain anteeksipyytelevästä asenteesta. Siitä että julkisessa vessassakin ajattelet vain sitä, että täytyy asioida nopeasti, jotta toiset eivät hermostu odottamiseen. Että väistyt aina automaattisesti muiden tieltä ja annat tilaa. Ikään kuin tila ei olisi sinun sillä hetkellä kun käytät sitä. Oli ihana nyt havahtua siihen, että tämä on hyvin paljon minun kaupunkini. Saan olla täällä juuri tällaisena ja tehdä niitä asioita, joista pidän. Minun ei tarvitse olla ulkopuolinen täällä.

Saan unohtaa epäonnistumiset ja möhlimiset, vaikka ne ovatkin tapahtuneet näillä samoilla kaduilla. Voin antaa ne itselleni anteeksi. Olo tätä kirjoittaessa on pysäyttävä. Taisin juuri antaa itselleni synninpäästön kaikesta vanhasta. Vain nykyisyydellä on merkitystä ja sillä mitä kohti ollaan menossa. Miten ihanaa ja keventävää! 💚

Kaikenlaisia vähän hassuja henkisiä rajoitteita sitä voikaan ihmisellä olla tiedostamattaan!

2 kommenttia:

  1. Hyvä teksti! Itsekin korn jotenkin eheytyneen ja voimautuneen viime vuosina. Uskallan olla avoimempi ja ottaa kontaktia ihmisiin. Oon miettinyt että onko äitiys muuttanut minua, nämä kaksi pientä antaneet minulle voimia ja luottoa omaan osaamiseen ja samanarvoisuuteen muitten kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja palautteesta! Kiva kuulla että muuallakin kehityksen tuulia ja että samat jutut tuttuja toisillekin. Omasta kehittymisestä on aina vähän jännittävääkin kirjoittaa, kun kyseessä ovat niin henkilökohtaiset ja kokemukselliset asiat. Silloin on erityisen ihana saada hyvää palautetta, kiitos! <3

      Poista