keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Vappumigreeniä

Yliopistoaikoina minulla oli välillä migreenikohtauksia. Muistan saaneeni ensimmäisen jo yläasteella, kun oltiin ryhmän kanssa läheisellä yleisurheilukentällä aloittamassa pitkän matkan juoksua. Jäi tunne, että opettaja luuli minun vain luistavan ikävästä juoksurastista tekosyyn turvin. En muuten tykännyt opettajasta sen jälkeen.

Migreeni nousee minulla nopeasti ja kohtauksesta toipuminen kestää muutaman tunnin. Ensin inhottavaa sahalaitaa silmissä niin että on vaikea nähdä sen läpi. Melko nopeasti huonoa oloa ja pysäyttävää päänsärkyä. Kun otan Buranan minuutissa silmäoireiden alettua, selviän yleensä lyhyellä levolla.

Vappuaattona minulle tuli pitkästä aikaa migreenikohtaus. Nousin aamulla sängystä ja luulin yläkerran aulassa olevan tyttären jo pukeutuneen. Vaan ei ollutkaan ja minun piti lähteä etsimään hänelle pikkuhousuja ja muita. Siinä samassa silmissä alkoi poreilla ja päätä jomottaa takaraivosta ja poskien takaa. Oireet tulevat tosiaan nopeasti ja huomaan selkeästi, että "nyt se alkaa".

En tällä kertaa ottanutkaan Buranaa, kun ajattelin, että oireet ovat niin kevyitä, että ne menevät ehkä ohi itsekseen. Vaan eipä todellakaan käynyt niin. Tunnin päästä oksensin ja sanoin miehelle, että tsekkailee minun vointia välillä, kun kieli tuntui niin kömpelöltä suussa. Makasin kahden peiton alla pimeässä, iho kananlihalla kun paleli. Maha oli sekaisin ja huono olo. Jäätävä pääkipu ja poskisärky. Kohtaus oli pahempi kuin koskaan ennen. Tämä oli myös eka kerta kun olen laatoittanut migreenin seurauksena.

Parissa tunnissa olo helpotti niin että pääsin sängystä. Loppupäivän olin vähän uupunut ja hutera, samoin seuraavan. Onneksi kuitenkaan meidän ei tarvinnut perua täysin vappukyläilyjä, koska olin odottanut niitä kovasti. Vieraat tulivat vappukahveille vähän sovittua myöhemmin ja jaksoin ihan jees.


Tyttö koristeli kodin palloilla


Vappupöydän antimia


Liivatteeton rahkakakku mangosta <3


Pasta-halloumisalaatti punaisesta pestosta ym.

Tänä aamuna minulla oli TAAS migreenioireita, tosin aiempaa lievempinä. Otin Buranan ja päätä sitten vain vähän jomotteli aamupäivän. Oli myös hieman heikko olo, mutta se meni nopeasti ohi.

Ihmetyttää ja huolestuttaa, että miksi tätä taas. Migreenihän on perinnöllinen sairaus ja kuulemma mummullani oli aikoinaan samaa. 

Migreenikohtaus alkaa ihmisillä eri syistä. Luulen, että minulla vaikuttaa henkinen kuormitus. Opiskeluaikoina olin tosi kiireinen ja sisäisesti ahdistunut joistain asioista. Stressi saattaa laukaista kohtauksen. Minulla se ei kuitenkaan ole sellaista peruspainetta, mitä tämän kotiarjen pyörittäminen aikaansaa. Se on jotenkin erilaista, syvempää kuormaa, josta on vähän vaikea saada kiinni itsekään. Ehkä joku raja tulee omassa jaksamisessa vastaan ja keho reagoi. Olen kyllä ollut väsynyt.

Useamman kerran migreeni on alkanut minulla myös siitä, että olen katsonut kirkkaaseen auringonvaloon, esim. ikkunasta ulos. Nyt keväällä siltä on melko vaikea välttyä, jos haluaa pitää kaihtimet edes vähän auki. Ehkä silmät eivät ole tottuneet valoon.

Olen myös nukkunut huonosti ja liian vähän. Vauvalle on tullut näkyviin kaksi ylähammasta (eteen ja sivulle) ja hän on valvottanut aamuöisin. Olen myös syönyt liikaa makeaa. Nyt alettiinkin toukokuun kestävään sokerilakkoon miehen kanssa, vaikka periaatteessa kannatan nykyään mieluummin kohtuus-ajattelua. Tuntui, että ei vaan ollut enää muuta mahdollisuutta kuin tehdä täysi stoppi suurkulutukselle.


Toukokuussa tehdään vain tällaisia kakkuja

Ja vielä lisää spekulointia, koska hormonitkin voivat vaikuttaa migreeniin. Siksi esimerkiksi hormonaaliset ehkäisyvalmisteet eivät sovi minulle. Oma hormonitoimintani on käynnistynyt kuukausi sitten, kun sain ystäväkseni taas kuukautiset. Sekin voi tietysti aikaansaada kaikenlaista myllerrystä kehossa.

No oli syy mikä tahansa, minun täytyy nyt varmaan alkaa pitää Buranaa mukanani. Opiskeluaikoina rahapussissani olikin aina särkylääketabletti. Harmittaa, että pitää taas miettiä tätä. Onneksi miehellä on suht joustava työ. Tarvittaessa saan hänet apuun kesken päivän. Nimittäin jo pelkkä imetys oli vappuaattona vaikeaa silmien säkenöidessä sisältä päin sekä pahaa oloa pidätellessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti