maanantai 9. lokakuuta 2017

Erityisherkkä

Taas kertyy kauheasti puolivalmiita tekstejä, apua! Tästäkin aiheesta on pitänyt kirjoittaa jo pitkään. Monesti haluaisin kirjoittaa kattavasti ja luotettavasti, esittää tutkimustuloksia ja muuta faktaa, mutta siinä on juuri se seuraus, että tekstit jäävät roikkumaan. Välillä kun on viikkoja, jolloin ei huvita eikä jaksa kirjoittaa/lukea iltaisin mitään. Silloin täytyy vain luottaa siihen, että asiasta kiinnostuneet etsivät itse lisää tietoa. 

Olen ymmärtänyt vasta viime aikoina, että olen mm. introvertti sekä erityisherkkä. Kaikenlaista mielenkiintoista sitä itsestään oppiikin, kun riittävän aikuiseksi elää. Ihmisten lokerointi johonkin tiukkaan muottiin ei ole järkevää, mutta lähinnä näistä nimityksistä voi saada iloa ja työkaluja oman itsensä ymmärtämiseen ja hyväksymiseen.

Tässä postauksessa lyhyesti erityisherkkyydestä. Siihen voi liittyä monenlaisia piirteitä. Löydän itseäni useistakin netissä olevista erityisherkkyyttä käsittelevistä teksteistä. Tuntuu huojentavalta, että on muitakin, jotka kokevat maailmaa jokseenkin samalla tavalla.

Psykologi ja erityisherkkyyden tutkija Elaine Aron on tehnyt testin, jolla voi arvioida omia erityisherkkyyden piirteitään. Suomenkielinen lyhyt ja nopea testi löytyy esimerkiksi painamalla tästä. Minä sain siitä tulokseksi 20/23, jota selitetään sivustolla mm. näin:


"Jos pistemääräsi on enemmän kuin 14, olet todennäköisesti erityisherkkä ihminen --- Erityisherkkyys on synnynnäistä tunne- ja aistiherkkyyttä, jota on noin 20%:lla naisista ja miehistä. Kyse on normaalista temperamenttipiirteestä ja hermojärjestelmän herkkyydestä aistia, havaita ja reagoida asioihin tavanomaista voimakkaammin. Koska kyse ei ole sairaudesta, viasta tai vammasta, erityisherkkyys ei ole diagnoosi, mutta sen tunnistaminen on hyödyllistä itsetuntemuksen kannalta. Mikään psykologinen testi ei kuitenkaan voi määritellä ihmistä, eikä ketään ole tarkoitus luokitella tietynlaiseen lokeroon, joten kannattaa suhtautua tulokseen avoimin mielin.

Vaikka erityisherkät ihmiset tunnistavat itsensä tämän testin avulla, jokainen on kuitenkin omanlainen yksilö. Suosittelenkin hankkimaan asiasta lisätietoa ja tutustumaan syvemmin siihen, miten herkkyys ilmenee juuri sinun kohdallasi ja miten voisit saada sen parhaat puolet paremmin käyttöön."

Tunnistan itsessäni monia erityisherkille tyypillisiä piirteitä. Kiinnitän huomiota ympäristön yksityiskohtiin sekä olen mielestäni toisinaan hyvinkin huomiokykyinen muiden ihmisten tunnetiloja kohtaan. Vaikka ihminen ei sanoisi mitään tunteistaan, pystyn aistimaan hänen tunnetilansa helposti esimerkiksi eleistä, äänenpainoista ja olemuksesta. Varsinkin jos hänen mieltään painaa jokin. Tunteet myös tarttuvat minuun todella herkästi muilta ihmisiltä ja olen huomannut tämän enemmän kuin sata kertaa esimerkiksi mieheni kanssa. 

Tarvitsen myös paljon lepoa ja rauhaa. Ahdistun kodin sekasotkusta ja ja muutenkin hälinästä. Kodin järjestys on minulle tärkeää. Ja ne omat rauhalliset rentoutumishetket yksin. Erityisherkkyyteen voi liittyä sekin, että en voi juoda kahvia tai kofeiinipitoista teetä iltaisin, koska se vaikuttaa heti uneen. Siedän huonosti myös nälkää. 

Pohdiskelen paljon ja saan voimaa mm. musiikista, valokuvataiteesta ja muusta taidekulttuurista. En pysty katsomaan kauhuelokuvia tai ampumisräiskintää, koska minulla on vilkas mielikuvitus ja ahdistun jännittävistä filmeistä. Kaipaan arjessani selkeyttä ja sopivasti rutiineja. Minun on toisinaan myös hankala vaihtaa suunnitelmaani lennossa. Vedin esimerkiksi hepulit siitä, että mies oli viemässä minulle tarpeettomia muoviastioita äidilleen. Oltiin aiemmin sovittu, että myyn ne kirppiksellä, joten minun oli kamalan vaikea antaa hänen vaihtaa tätä suunnitelmaa. Minua on oman käsitykseni mukaan pidetty lapsesta asti myös herkkänä ja ujona. Olen kokenut pienetkin kiusaamistilanteet voimakkaasti ja muistan osan niistä edelleen.


No mitä tällä kaikella on merkitystä? Paljonkin. On huojentava ajatus, että tapani ajatella ja kokea saattaisivat olla ainakin osittain synnynnäisiä taipumuksiani. Silloin ne on helpompi ymmärtää ja hyväksyä. Tottakai omia reagointitapoja voi ja täytyy kehittää, mutta on kiva saada ymmärrystä. Että muut tajuaisivat, että erityisherkkänä oleminen ei ole aina helppoa. Toisenlaiset ihmiset eivät välttämättä ymmärrä, miksi oma sotkuinen koti ahdistaa minua joskus ihan kamalasti. Siis se että tavaroita lojuu pöydillä tai ne ovat väärillä paikoilla. Tai että miksi rasitun metelissä tai miksi tarvitsen omaa rauhaa ja lepoa niin paljon.

Omaa käyttäytymistä täytyy aina pyrkiä kehittämään. Erityisherkkyyden, introverttiuden tai minkään muunkaan temperamenttipiirteistön ei pidä antaa vaikuttaa liikaa omiin valintoihin tai siihen, millaisiin tilanteisiin päätyy. Tottakai täytyy kuunnella itseään ja elää mukavaa elämää. Samalla on kuitenkin tärkeä haastaa itseään ja etsiä itsestään uusia kulmia. Tällaisilla asioilla ei myöskään voi selittää huonoa käytöstä. Olen välillä miettinyt, onko minun mahdollista tehdä lastentarhanopettajan työtäkään stressaantumatta siitä liikaa. Kyse on tietenkin vain taidostani tulla toimeen tämän piirteeni kanssa. Taidosta estää kiirettä, multitaskaamista, vaatimuksia, meteliä ja vauhtia, joita päiväkotielämässä helposti olisi tarjolla. Aika näyttää.

Olen tosi kiitollinen, että minulla on mies, joka ymmärtää tarpeeni omaan tilaan ja aikaan. Se on iso asia arjen jaksamisessa. Olen äärettömän onnellinen sydänystävistäni, jotka hyväksyvät minut juuri tällaisena ja uskaltavat sanoa minulle omia ajatuksiaan kaikesta, myös minusta ja minun elämästäni. He jaksavat kannustaa minua olemaan oma itseni vuosi toisensa jälkeen. <3

Jos tämä jäi kiinnostamaan niin käypä tekemässä tuo helppo testi ja kerro tännekin, että mitkä pisteet sait! <3

Ps. Ja lisään vielä, että erityisherkkyyshän ei tarkoita mitään kiltteyttä, henkistä heikkoutta, haurautta, alituista itkemistä, saamattomuutta, mielipiteettömyyttä tai sitä että olisi jotenkin vaikea ihminen. Erityisherkkyyteen liitetään usein mielikuvia, jotka eivät liity oikeasti siihen yhtään mitenkään.

2 kommenttia:

  1. Katos mokomaa, sain 14 pistettä vaikka luokittelisinki itteni säänkestäväksi jokapaikankolhoksi. Siula on hyviä tekstejä jotka koskettavat tämmöstä arkitallaajaahi ��
    *nattsnakk*

    VastaaPoista