keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Mausteiset piparit

Joka vuosi mietin, että milläköhän ohjeella oon viimeksi tehnyt piparit. Ei ole löytynyt sellaista suosikkireseptiä, joka olisi jäänyt mieleen hyvällä tavalla. Paitsi nyt. Niinpä kirjaan sen tänne, jotta ei tarvitse ensi vuonna pähkäillä samaa asiaa. Ohjeen löysin täältä: http://www.kuitetekee.com/2016/11/27/mausteinen-piparitaikina/. Kerrankin pipareissa on riittävästi makua! Inkiväärin kanssa olin silti varovainen. Ai että tulipas hyviä! Kaiken lisäksi sain ostettua uuden possumuotin, jota olin kaivannut. Se tuo mieleen lapsuuden joulut. Tämmöisiä possuja silloin tehtiin. Suosittelen kyllä tekemään itse piparitaikinan. Se on oikeasti todella helppoa ja yksinkertaista.



Mausteiset piparit

200 g huoneenlämpöistä voita
2 ½ dl sokeria
1 ½ dl siirappia
2 kananmunaa
1 litra vehnäjauhoja
2 tl soodaa
2 tl kanelia
2 tl jauhettua inkivääriä
2 tl jauhettua neilikkaa
2 tl jauhettua pomeranssia
1 tl jauhettua kardemummaa (minä käytin sitä rouheisen kokoista muovipötkössä tulevaa kardemummaa, koska se on mun mielestä ainoaa oikeaa)

 
Kuumenna siirappi, sokeri ja mausteet kattilassa kiehuvaksi. Keitä miedolla lämmöllä välillä sekoittaen noin 10 minuuttia. Lisää voi ja sekoita tasaiseksi. Jäähdytä siirappiseos huoneenlämpöiseksi. 

Lisää osa jauhoista ja munat.

Sekoita sooda loppujen jauhojen joukkoon ja lisää seos piparkakkutaikinaan hyvin sekoittaen. 

Anna taikinan jähmettyä jääkaapissa mieluiten seuraavaan päivään.

Paista pipareita 200 asteessa noin 5 min. Taikina on melko tummaa, eli tarkkana saa olla etteivät pala!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti